12 ról nauczyciela w nauczaniu metodą Montessori
Pod względem aranżacji otoczenia i roli nauczyciela w procesie dydaktycznym pedagogika Montessori znacząco różni się od przyjętego w polskich szkołach modelu pruskiego. Z perspektywy wielu rodziców różnice te wprowadzają chaos, który wypacza założenia modelu Montessori i utrudnia zrozumienie zadania, jakie ten stawia przed nauczycielami i rodzicami. W poniższym artykule skupimy się na rolach nauczyciela w nauczaniu metodą Montessori.
Nauczyciel w nauczaniu metodą Montessori
W szkole pruskiej autorytet nauczyciela był niepodważalny, a przez naukę rozumiano przede wszystkim przyswajanie i zapamiętywanie konkretnych informacji. Wychowankowie oceniani byli za pracę indywidualną, a cały proces nauczania przebiegał zgodnie z odgórnie ustalonym planem, który nie uwzględniał możliwości uczniów, ani ich zainteresowań. Na tle modelu pruskiego pedagogika Montessori jawi się jako wywrotowa, a nierzadko także jako bezwartościowa. Nauczyciel nie ocenia, dopuszcza różne sposoby myślenia i nie dysponuje żadnymi konkretnymi narzędziami do tego, aby motywować bardziej leniwych uczniów do pracy. Jak jest w rzeczywistości? Jaką rolę dogrywa nauczyciel w procesie samorozwoju dziecka? Czy uczenie się powinno polegać tylko i wyłącznie na bezrefleksyjnym przyswajaniu informacji?
12 zadań nauczyciela
Wizja Marii Montessori nie powstała w próżni. Jest wynikiem pracy z dziećmi oraz skrupulatnej obserwacji ich zachowań, sposobu uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. To, jak reagują one na środowisko wychowawcze pozwoliło jej zdefiniować i nazwać zadania nauczyciela, który – jak już wspomnieliśmy – odpowiada za kreację tegoż środowiska i sam jest jego częścią.
Zgodnie z założeniami metody Montessori nauczyciel:
- ma obowiązek zachowania porządku – porządek rozumiany jest tu w kontekście porządku materialnego; zadaniem nauczyciela jest bać o to, aby środowisko wychowawcze było zorganizowane i uporządkowane, pomoce dydaktyczne miały swoje miejsce i były na nie odkładane po zakończeniu zajęć;
- powinien uczyć prawidłowego korzystania z pomocy – prawidłowe korzystanie z pomocy zakłada ich użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem oraz dbanie o nie, dziecko powinno wiedzieć o tym, że pomocy się nie niszczy;
- jest aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny, kiedy to zaznajomienie już nastąpiło – w tradycyjnym modelu nauczania nauczyciel bardzo często zachowuje aktywność przez cały czas pracy z dzieckiem, wskazuje wybór pomocy, dyktuje ćwiczenia, oczekuje współpracy zgodnie z przyjętym przez siebie schematem; w pedagogice Montessori nauczyciel wycofuje się stwarzając dziecku przestrzeń do samorozwoju, pozostaje z boku obserwuje, wspiera, a kiedy dziecko poprosi pomaga;
- powinien obserwować dzieci, aby ich siły nie marnowały się na błahostki, takie jak szukanie pomocy dydaktycznych – samodzielność jest bardzo ważna, nauczyciel nie ingeruje za każdym razem, nie wyprzedza woli dziecka do sięgnięcia po konkretną pomoc naukową, ale w sytuacji, w której dziecko przestaje sobie radzić wspiera je, wspiera nie oznacza wyręcza;
- musi śpieszyć z pomocą tam, gdzie jest potrzebny – nauczyciel w przedszkolu Montessori nie pozostawia dzieci samymi sobie, jest cały czas obecny, a poproszony o pomoc udziela jej; doświadczenie wynikające z obserwacji dzieci pozwala nauczycielowi trafnie oceniać zaradczość dzieci i wspierać również te, które nie prosiły o pomoc werbalnie;
- powinien słuchać i opowiadać, kiedy jest do tego zapraszany – rozmowa z dorosłym to dla dzieci okazja do zdobywania wiedzy i umiejętności językowych, świadomy nauczyciel nie ignoruje pytań wychowanków, zamiast tego udziela wyczerpujących odpowiedzi, dyskutuje, podsuwa pod rozwagę różne punkty widzenia, tym samym wspierając dziecko w rozwiązywaniu konkretnych problemów;
- ma respektować pracujące dziecko bez przerywania mu – w modelu pruskim nauczyciel wyznacza czas na realizację poszczególnych zadań, w modelu Montessori nauczyciel szanuje czas pracy dziecka i rozumie to, że dzieci realizują różne zadania w swoim naturalnym tempie;
- powinien akceptować dziecko, które popełni błąd bez przerywania mu – błędny stanowią nieodłączny element edukacji, poprawianie dziecka może je zniechęcić, a przerywanie zaburzyć jego naturalny rytm pracy; zamiast przerywać dziecku nauczyciel Montessori przy najbliższej możliwej okazji wskaże prawidłowe rozwiązanie;
- powinien akceptować dziecko akurat wypoczywające lub obserwujące prace innych bez przymuszania go do działania – zmuszanie do działania tu i teraz, bo tak przewiduje plan pracy jest cechą charakterystyczną nauczania w modelu pruskim, w modelu Montessori nauczyciel szanuje naturalną aktywność dziecka oraz jego potrzebę odpoczynku;
- powinien pomóc dziecku, które obserwuje pracę innych, proponując mu takie przedmioty, które ono już raz odrzuciło, sugerując, czego jeszcze nie zrobiło oraz gdzie mogło popełnić błąd;
- dziecku poszukującemu powinien dać odczuć swoją obecność, natomiast temu, które zajęło się konkretną pracą, nie może przeszkadzać – to jedno z wielu zadań nauczyciela, które wpisuje się w rolę wpierającego obserwatora;
- ukazuje dziecku, że jego praca jest zakończona – rolą nauczyciela jest poinformowanie dziecka, że albo wyczerpało ono dany temat, albo wyczerpało swoje siły i powinno wrócić do dalszej pracy po czasie; w ten sposób dziecko unika irytacji wymykających z powtarzających się ciągle niepowodzeń budzących skutkiem zmęczenia.
Rola nauczyciela w przedszkolu Montessori
Przedszkole Montessori to przestrzeń, w ramach której świadomi pedagodzy skrupulatnie realizują złożenia pedagogiki Montessori, jednocześnie konsekwentnie przestrzegając ról przez nią wyznaczonych. Znajomość swojej roli w procesie nauczania dzieci wyznacza konkretny obszar ingerencji nauczyciela, jednocześnie wskazując obszary, w których powinien się on usunąć na bok. Nauczyciel obserwujący i wspierający to postać nienachalna. Jego rolą nie jest formowanie dzieci wedle jednego obowiązującego wzoru, ale stwarzanie im odpowiednich warunków do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności.
Praca plastyczna Dzieci świata
W naszym przedszkolu Róża Montessori prace nad wakacyjnym projektem plastycznym "Dzieci świata" dobiegają końca?. Dzieci, które mieszkają na różnych kontynentach, choć żyją inaczej niż my, wyglądają inaczej niż my tutaj w Warszawie, na Białołęce, to jednak kochają tak...
Dzień Rodziny
Jak zwykle na naszym Dniu Rodziny było bardzo teatralnie, muzycznie, miło, słodko. Dzieci podziękowały swoim Mamusiom i Tatusiom za wielką miłość, oraz wręczyły wykonane przez siebie prezenty. ??A potem były wspólne rozmowy, zabawy. A oto dialog końcowy dzisiejszego...
Warsztaty nauczycieli z „Róży” podczas Polskich Dni Montessori
W czasie odbywających się w Łodzi Polskich Dni Montessori w dniach 7-9.06 br. kadra naszego przedszkola miała przyjemność prowadzić warsztaty dla gości z całej Polski. Pani Dyrektor Joanna Bober i Pani Aleksandra Lewandowska opowiadały o organizacji kształcenia w...
Międzynarodowa konferencja Montessori
W dn. 5-7.04. 2019 r. nasi nauczyciele wzięli udział w IX Międzynarodowej Konferencji Montessori, z udziałem wielu cenionych wykładowców pedagogiki Montessori z różnych krajów zachodnich. Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń na temat edukacji Montessori w...
Czas na ogródek!
Małe nasionka, które zamienią się podobno w duże warzywa (marchew, pietruszka, koper, sałata...) posialiśmy w naszym przedszkolnym ogródku. Pracowaliśmy też na dworze, siejąc kwiaty… Chcieliśmy sprawdzić, czy na pewno trochę ziemi, wody i słońca wystarczy, aby...
Mamy własną książkę!
W naszym przedszkolu dzieci kochają książki. Codziennie je czytają i oglądają. Miesiąc luty był szczególnym miesiącem, ponieważ dzieci same wpadły na pomysł, że wykonają przedszkolną książeczkę. Każda osoba wymyślała treść jednej strony i ilustrowała swoją część...
Warsztaty
Nasze przedszkole odwiedziło Panią Basię w Galerii BS na Choszczówce. Dzieci malowały jedwabne apaszki, potem bawiły się na dyskotece 🙂 a na koniec wspólnie upiekły pyszne kiełbaski :)Ul. Dębowa 12M 03-054 Warszawa, Białołęka22 113 1438 604 214...
Szczególnie ukochani Goście w Róży
„Nasza babcia jest wciąż młoda, w głowie jej moda i uroda… Dziadek za to jak James Bond, nie znacie go to błąd…” Tak opisywały swoje kochane Babcie i Dziadziusiów nasze przedszkolaki, które przygotowały dla nich przedstawienie i śpiewały piosenki. Wszystko to z okazji...
Świąteczne przygotowania
Przygotowania do świąt w przedszkolu trwają,) pierniki upieczone, ozdoby na choinkę zrobione, choinka ubrana. Atmosfera już jest...:)Ul. Dębowa 12M 03-054 Warszawa, Białołęka22 113 1438 604 214 257biuro@roza-montessori.plProwadzimy rekrutację do wyczerpania miejsc...
Patronat Polskiego Stowarzyszenia Montessori
Miło nam poinformować, że Polskie Stowarzyszenie Montessori przedłużyło na kolejny okres swój patronat dla naszego przedszkola. Jak można przeczytać na stronie PSM, obejmuje ono niektóre placówki patronatem „w trosce o prawidłową oraz zgodną z zasadami pedagogiki...
Dzień otwarty w naszym przedszkolu
Z przyjemnością informujemy, że dnia 2 marca 2024 roku (sobota) w godzinach od 11:00 do 12:30 odbędzie się dzień otwarty w naszym przedszkolu. Podczas tego wydarzenia będą Państwo mieli okazję rozmawiać z nauczycielami, zapoznać się z wyposażeniem sal, zawierającym pomoce montessoriańskie, oraz zdobyć informacje na temat naszej metodyki pracy.









