Jaka jest różnica między metodą Montessori a tradycyjnego nauczania?
Podstawową różnicą między metodą Montessori a tradycyjnym nauczaniem jest cel. Korzenie tradycyjnego szkolnictwa sięgają XIX wieku. Szkoła, jaką znamy z własnego doświadczenia została stworzona na modelu pruskim, którego głównym założeniem było kształtowanie posłusznego obywatela. Metoda Montessori powstała XX wieku. Jest wynikiem eksperymentu polegającego na obserwacji dzieci. Jej celem jest inspirowanie dzieci do samodzielnego zdobywania wiedzy, dzięki odpowiedniemu przygotowaniu otoczenia.
W modelu pruskim dziecko jest pustym naczyniem, do którego wlewa się wiedzę. Zadaniem ucznia jest przede wszystkim słuchanie nauczyciela i wykonywanie jego poleceń. Wiedza w szkole pruskiej jest przekazywana w sposób usystematyzowany i zunifikowany – każdy uczeń, niezależnie od swoich predyspozycji i zainteresowań otrzymuje ją w taki sam sposób. W metodzie Montessori zwraca się szczególną uwagę na fakt, że dziecko posiada własną, indywidualną osobowość. I to osobowość oraz temperament dziecka, a także jego zainteresowania i gotowość do poznawania nowych rzeczy kształtują proces edukacyjny.
Sposób nauki i pomoce dydaktyczne
Szkoła w modelu pruskim kojarzy się nam przede wszystkim z podręcznikami i zeszytami ćwiczeń. Uczniowie korzystają z tych pomocy dydaktycznych w tym samym czasie, wykonując te same zadania i realizując te same treści dydaktyczne – wszystko odbywa się zgodnie z określonym odgórnie programem nauczania. W szkole Montessori materiały dydaktyczne są przygotowane w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadać możliwościom dzieci w określnym wieku. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do wieku i możliwości dzieci dostarcza poczucia satysfakcji, które dodatkowo motywuje uczniów do zdobywania kolejnych wiadomości i umiejętności.
Podczas gdy w szkole pruskiej każdy uczeń posiada swój podręcznik i zeszyt ćwiczeń, w metodyce Montessori materiały dydaktyczne są ogólnodostępne i można z nich korzystać wielokrotnie. Dzieci uczą się samodzielnie, dobierając materiał zgodnie z własnymi zainteresowaniami. Co ważne, w szkole Montessori swoboda dziecka nie kończy się na wyborze materiałów dydaktycznych. Dziecko ma również możliwość wyboru miejsca pracy, czasu pracy oraz tego z kim pracuje.
Błędy i oceny
Tradycyjna szkoła karze błędy ucznia niskimi ocenami. Szkoła Montessori postrzega błąd w kategoriach naturalnego towarzysza rozwoju każdego człowieka. Jaki ma to skutek? W sytuacji, w której dziecko poprosi nauczyciela w szkole Montessori o sprawdzenie swojej pracy pod kątem poprawności, nauczyciel skupi się na zaznaczeniu dobrze wykonanych elementów. Nie będzie piętnował pomyłek wystawianiem niskich ocen, czy co gorsza wystawianiem ucznia na pośmiewisko klasy, co wciąż miewa miejsce w tradycyjnej szkole.
Czy przedszkole Montessori jest dla każdego dziecka?
Blog Czy przedszkole Montessori jest dla każdego dziecka?Rozwój dziecka w duchu Montessori pozwala na samodzielne podejmowanie prób działań oraz na swobodę w codziennym funkcjonowaniu. W ostatnich latach powstało wiele miejsc, w których stosuje się metody pedagogiczne...
Rola rodzica w pedagogice Montessori
Blog Rola rodzica w pedagogice MontessoriRodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka. To od nich dziecko czerpie inspiracje, w nich szuka wsparcia i zrozumienia. Rodzice mają na swoje dziecko największy wpływ i mogą najwięcej zmienić w jego zachowaniu oraz...
Jakie zabawki edukacyjne wykorzystywane są w nauczaniu metodą Montessori?
Blog Jakie zabawki edukacyjne wykorzystywane są w nauczaniu metodą Montessori? Nauczanie metodą Montessori bazuje na nieprzypadkowym doborze zabawek i pomocy dydaktycznych. Pomoce Montessori są projektowane w taki sposób, aby zachęcić dziecko do samodzielnej zabawy...
12 ról nauczyciela w nauczaniu metodą Montessori
Blog 12 ról nauczyciela w nauczaniu metodą MontessoriCelem nauczania metodą Montessori jest przygotowanie dziecka do samodzielnego życia przez wspieranie jego potencjalnych możliwości. Zgodnie z założeniem Marii Montessori każde dziecko ma swój własny, naturalny plan...
Róża Montessori Orłem Edukacji 2021
Z przyjemnością informujemy, że nasza placówka otrzymała nagrodę w Plebiscycie Orły Edukacji 2021. To dla nas wyjątkowe wyróżnienie, a zarazem potwierdzenie wysokiej jakości, jaką chcemy oferować naszym Podopiecznym i ich Rodzicom oraz Opiekunom. Plebiscyt Orły...
Wybór przedszkola – co wziąć pod uwagę?
Wracasz do pracy i szukasz opieki dla swojego dziecka? Rozstanie z dzieckiem nie jest łatwe, ale czasem jest to jedyna możliwość. Jednak twoja pociecha może spędzić kilka lat we wspaniałym otoczeniu innych dzieci oraz opiekunów, którzy zapewnią pozytywny rozwój. W...
Metoda Montessori – na czym polega?
Blog Metoda Montessori - na czym polega?Każdy z nas jest inny… Nasze dzieci różnią się od siebie. Różnice w zachowaniu, zainteresowaniach czy tempie rozwoju obserwujemy nawet u bliźniąt. Mimo to, nasz system edukacji wciąż bazuje na standaryzacji i unifikacji...
Jak przygotować dziecko na pójście do przedszkola?
Blog Jak przygotować dziecko na pójście do przedszkola?Wyprawienie Malucha do przedszkola to dla wielu rodziców prawdziwe wyzwanie, które wiąże się z licznymi obawami oraz koniecznością wywrócenia rodzinnego świata do góry nogami – przynajmniej na chwilę. Po kilku...
Dzień otwarty
Zapraszamy na dzień otwarty w naszym przedszkolu (Ul. Majorki 25) który odbędzie się w najbliższy czwartek 23.07 w godz. 9.30-11.00. Jeśli chcecie Państwo dowiedzieć się więcej o pedagogice Montessori, o naszym przedszkolu, poznać naszą kadrę serdecznie zapraszamyUl....
Promocja dla dzieci z orzeczeniem
Uwaga - pozostały ostatnie wolne miejsca dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla tych rodziców, którzy podpiszą umowę do końca lipca br. bardzo korzystne warunki. Zapraszamy. Ul. Majorki 25 03-020 Warszawa, BiałołękaUl. Majorki 25 03-020...
Dzień otwarty w naszym przedszkolu
Z przyjemnością informujemy, że dnia 2 marca 2024 roku (sobota) w godzinach od 11:00 do 12:30 odbędzie się dzień otwarty w naszym przedszkolu. Podczas tego wydarzenia będą Państwo mieli okazję rozmawiać z nauczycielami, zapoznać się z wyposażeniem sal, zawierającym pomoce montessoriańskie, oraz zdobyć informacje na temat naszej metodyki pracy.